NÁPRAVNÉ OPATŘENÍ ÚCL č. 2/2005
Příkaz k zachování bezpečnosti civilního letectví dle § 89, písm. x) zák. č. 49/1997 Sb. Pro všechny velitele/piloty letadel všech kategorií a provozovatele letišť.
N Á P R A V N É O P A T Ř E N Í Ú C L č. 2/2005
(Příkaz k zachování bezpečnosti civilního letectví dle § 89, písm. x) zák. č. 49/1997 Sb.)
Důvod: V posledních 3 letech došlo v důsledku přelétávání komunikací letadly při přistávání v malé výšce k 1 letecké nehodě (střet letadla s projíždějícím vozidlem) a 3 událostem, kdy v 1 případě došlo ke střetu vlečného lana přistávajícího letounu se stojícím vozidlem, v 1 případě přímo s povrchem komunikace mezi vozidly a osobami vyskytujícími se na ní a v 1 případě s větvemi stromů na zahradě v těsné blízkosti tam sedících majitelů. ÚCL na základě těchto událostí a svých poznatků považuje za nutné v zájmu prevence proti ohrožování životů nebo majetku na zemi upřesnit všeobecná ustanovení předpisu L 2 Pravidla létání (viz ust. 3.1 a 4.6) do doby zapracování textu do příslušného právního předpisu.
Závaznost opatření: Pro všechny velitele/piloty letadel všech kategorií a provozovatele letišť.
Termín splnění: 1. 1. 2006.
Po tomto termínu bude ÚCL porušení tohoto nápravného opatření posuzovat ve smyslu § 92, písm. r) zák. č. 49/1997Sb., v platném znění.
Text nápravného opatření:
1. Všechny přírodní i umělé překážky, včetně osob a zvířat, musí být při vzletu či přistávání přelétávány v minimální výšce 10 m od nejnižší části letadla nebo vlečeného předmětu. Za překážku vysokou 5 m se pro tento účel rozumí i jakékoli neuzavřené komunikace (silnice, cesty, železniční dráhy, vodní toky atd.) či přístupné účelové plochy (parkoviště, hřiště, vodní plochy atd.).
2. Při přistávání s vlečným lanem musí být výška letu taková, aby se konec vlečeného lana poprvé dotkl země nejdříve až v pásu před prahem RWY, na kterou je prováděno přistání. Před tímto bodem nesmí dojít k dotyku lana ani s jakýmkoli porostem. Tímto není dotčen bod 1 tohoto opatření.
Pozn.: Z výše uvedených bodů je zřejmé, že přistání s vlečným lanem není v některých případech na některých letištích možné.
3. Bod 1 je závazný nejen pro vzlety a přistání ze schválených letišť, ale i pro vzlety a přistání při povolených leteckých činnostech na plochách které nejsou letištěm a dále při nácviku nouzového a bezpečnostního přistání na letišti nebo mimo letiště.
4. Uzavřením komunikace se rozumí provedení takového opatření, kterým se zamezí jejímu užívání (přístupu osob, vjezdu vozidel atd.) v nebezpečném prostoru. Za uzavření nelze považovat umístění dopravní výstražné značky se symbolem letadla, neboť tato značka je pouze výstrahou na nízko letící letadla nad komunikací.
Pozn.: Uzavírání komunikací musí být prováděno v souladu s platnými právními předpisy, tuto činnost upravující.
5. Provozovatelé letišť jsou zodpovědni za řádnou publikaci i překážek ve smyslu bodu 1 v prostorech vzletu a přiblížení.
K O N E C