TCAS

      Komentáře nejsou povolené u textu s názvem TCAS

TCAS Traffic Alert and Collision Avoidance System – výstražný protisrážkový systém.

Americká verze je nazývána Protisrážkový výstražný systém pro vyhnutí se letovému provozu (Traffic alert & collision avoidance systém-TCAS). Nejnovější verze je TCAS-7. Letadla, která jsou osazena systémem ACAS (většina komerčních letadel vybavená pro IFR), vyžadují odezvu od odpovídače ať už v módu A/C nebo S od všech letadel v jejich blízkosti, z nich pak odvozují představu o následných trajektoriích letu a pokud dojde k nebezpečí sblížení v trajektoriích těchto letadel, vydávají varování. Jestliže je to nezbytné, je nejprve generováno varování ve stupni upozornění na provoz v okolí (Traffic Advisory-TA) a jestliže je to nezbytné, je následováno stupněm vydáním rozhodnutí (Resolution Advisory-RA), které vyzývá pilota buď ke klesání, nebo ke stoupání.

Ačkoliv ACAS vydává někdy varování zbytečně, nabízí se jako výhodný doplněk služby řízení letů. Typickým příkladem je naoř. letadlo 1, které klesá do hladiny FL 230, zatímco letadlo 2, na vstřícném kurzu stoupá do hladiny FL 220, ale tuto hladinu překročí. Pilot letadla 2 může na tuto situaci včas reagovat a včasné varování může zachránit životy. Problém se systémem ACAS se ukazuje například tehdy, kdy existuje VFR provoz pod značně obsazenou TMA. Letadla v TMA dostávají povolení klesat do nejnižší hladiny TMA, pod kterou může probíhat VFR provoz. V praxi je indikováno množství falešných poplachů, které jsou těmito manévry spuštěny. Proto v některých případech jsou letadla letící za podmínek VFR pod TMA požádány o vypnutím odpovídačů.

ACAS také pracuje s Módy A/C a dokonce lépe než s Módem S. Můžeme se domnívat, že je to způsobeno letadly letícími za podmínek VFR v stejném prostředí, kde probíhá hustý IFR provoz s odpovídači. Takovým typickým prostředím je vzdušný prostor třídy E. Co je potom nutné udělat, je analyzovat, kde a kdy hustota IFR provozu překročí přijatelnou mez. Zdá se, že orgány v civilním letectví se zdráhají provést takovou analýzu. Starý dobrý princip „vidět a vyhnout se“ bude platit ve zbytku dotyčných vzdušných prostorů. Je také otázkou, zda bude přinejmenším řečeno, zdali toto bude aplikováno i na rychlé vojenské nadzvuky.